06.05.2025
Unia Europejska szykuje istotne zmiany w przepisach dotyczących prawa jazdy, których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i ujednolicenie zasad dla kierowców w całej Wspólnocie. W tym artykule sprawdzamy najważniejsze z nich.
Dotychczas utrata prawa jazdy w jednym z krajów UE, nie skutkowała zakazem prowadzenia pojazdów w innym państwie Wspólnoty (poza sytuacją, której kierowca stracił prawo jazdy w kraju, w którym je uzyskał). Nowe przepisy mają wprowadzić zasadę wzajemnego uznawania decyzji o odebraniu uprawnień. W praktyce oznacza to, że utrata prawa jazdy w jednym z krajów UE, uniemożliwi prowadzenie pojazdów w całej Wspólnocie.
Sankcje te mają być stosowane po popełnieniu najpoważniejszych wykroczeń takich jak jazda pod wpływem alkoholu, przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h czy spowodowanie wypadku ze skutkiem śmiertelnym albo ciężkimi obrażeniami. Unijni ustawodawcy przewidzieli również 20-dniowy termin na poinformowanie kierowcy o utracie uprawnień i możliwości odwołania się od tej decyzji.
Trudno jednak określić, kiedy ta nowelizacja przepisów wejdzie w życie. Aktualnie bowiem wypracowano jedynie nieformalne porozumienie w tej kwestii, które zatwierdzić musi Rada oraz Parlament UE.
W ramach cyfryzacji usług publicznych Unia planuje wprowadzenie cyfrowego prawa jazdy, które będzie dostępne na smartfonie. Co więcej, to właśnie cyfrowy dokument ma stać się głównym formatem w UE, chociaż kierowcy nadal będą mogli wnioskować o wydanie fizycznego dokumentu. Przypomnijmy, że w Polsce już teraz dostępna jest cyfrowa wersja prawa jazdy w aplikacji mObywatel.
Nowe unijne przepisy wprowadzą również obowiązkowy dwuletni okres próbny dla nowych kierowców w całej UE. Początkujących kierowców będą obowiązywały zaostrzone przepisy dotyczące m.in. jazdy pod wpływem alkoholu i narkotyków, bez zapiętych pasów i przewożenia dzieci bez fotelików oraz przekraczania prędkości.
Celem tej nowelizacji jest ograniczenie liczby wypadków drogowych. Statystyki udowadniają bowiem, że ryzyko udziału w wypadkach młodych kierowców jest od 2 do 3 razy wyższe, niż w przypadku doświadczonych prowadzących. Dodatkowo raport tematyczny ERSO podkreśla, że niezależnie od wieku rozpoczęcia nauki jazdy, to właśnie początkujący kierowcy mają najwyższe ryzyko wypadków w pierwszych miesiącach samodzielnej jazdy.
Wprowadzenie okresu próbnego dla nowych kierowców wydaje się tym potrzebniejsze, że kolejne zmiany przepisów przewidują możliwość zdobycia prawa jazdy już w wieku 17 lat. Nieletni kierowca będzie jednak mógł jeździć wyłącznie z doświadczonym opiekunem. Dzięki temu młode osoby będą mogły zdobyć niezbędne doświadczenie za kółkiem w kontrolowanych warunkach, co ma przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.
Na razie Unijni ustawodawcy nie narzucają obowiązku badań lekarskich dla seniorów, ale już teraz zachęcają kraje członkowskie do wprowadzenia przejrzystych i jednolitych procedur. W efekcie Hiszpania zapowiedziała weryfikację zdolności co pięć lat dla kierowców powyżej 65 roku życia.
W Polsce tego rodzaju pomysły niektórzy uważają za przejaw dyskryminacji seniorów, a inni twierdzą, że są bardzo potrzebne. Niezależnie od poglądów na tę kwestię, trudno zaprzeczyć, że zarówno wzrok, jak i refleks z upływem lat nie stają się lepsze, lecz tracą ostrość. A przecież często to właśnie te cechy decydują o tym, czy uda się uniknąć niebezpiecznej sytuacji na drodze.
źródło: www.truckfocus.pl