Volvo VT5 500 I-Save z pełnowymiarową chłodnią, pod 30-tonowe ładunki owoców

16.05.2025

Za sprawą swojego klasycznego charakteru, ciągniki z silnikami zamontowanymi przed kabiną bywają obiektem wielu westchnień. Dotychczas problem był jednak taki, że w większości krajów pojazdy te nie mogły być łączone z pełnowymiarowymi naczepami, z uwagi na przekraczanie dopuszczalnej długości zestawów. Tym ciekawszy jest więc widok, który został w ostatnich dniach zaprezentowany przez holenderskiego dealera Bas Truck Center (BAS).

Na zlecenie firmy Herbert Sas, zajmującej się przewozem owoców, BAS dostarczyło wyjątkowy zestaw, skompletowany na specjalne zamówienie. Składa się on właśnie z ciągnika siodłowego z silnikiem umieszczonym przed kabiną, a jednocześnie z pełnowymiarowej naczepy chłodniczej marki Chereau. Oba pojazdy zostały idealnie zagrane kolorystycznie, a jednocześnie dopasowano je pod kątem konfiguracji, między innymi dzięki montażowi skrętnej trzeciej osi w naczepie. Poza tym cały zestaw liczy aż sześć osi, co w holenderskich warunkach prawnych nadaje mu nawet 50 ton dopuszczalnej masy całkowitej. Wszystko po to, by nietypowy ciągnik mógł wykonywać najzwyklejsze, zarobkowe przewozy, w przypadku transportu krajowego mogąc zabrać nawet 30-tonowe ładunki owoców.

Za sprawą swojego klasycznego charakteru, ciągniki z silnikami zamontowanymi przed kabiną bywają obiektem wielu westchnień. Dotychczas problem był jednak taki, że w większości krajów pojazdy te nie mogły być łączone z pełnowymiarowymi naczepami, z uwagi na przekraczanie dopuszczalnej długości zestawów. Tym ciekawszy jest więc widok, który został w ostatnich dniach zaprezentowany przez holenderskiego dealera Bas Truck Center (BAS).

Na zlecenie firmy Herbert Sas, zajmującej się przewozem owoców, BAS dostarczyło wyjątkowy zestaw, skompletowany na specjalne zamówienie. Składa się on właśnie z ciągnika siodłowego z silnikiem umieszczonym przed kabiną, a jednocześnie z pełnowymiarowej naczepy chłodniczej marki Chereau. Oba pojazdy zostały idealnie zagrane kolorystycznie, a jednocześnie dopasowano je pod kątem konfiguracji, między innymi dzięki montażowi skrętnej trzeciej osi w naczepie. Poza tym cały zestaw liczy aż sześć osi, co w holenderskich warunkach prawnych nadaje mu nawet 50 ton dopuszczalnej masy całkowitej. Wszystko po to, by nietypowy ciągnik mógł wykonywać najzwyklejsze, zarobkowe przewozy, w przypadku transportu krajowego mogąc zabrać nawet 30-tonowe ładunki owoców.

Jak to natomiast możliwe, że tak długi ciągnik podpiął pełnowymiarową naczepę? Wszystko może odnosić się do faktu, że prezentowany pojazd to Volvo VT5 Aero. Model ten jest najnowszą przeróbką holenderskiej firmy Vlastuin Truckopbouw, powstającą poprzez modyfikację fabrycznego modelu Volvo FH Aero. Jak natomiast wiadomo, FH Aero to pojazd podlegający pod unijny wyjątek dla aerodynamicznych pojazdów, pozwalający legalnie przekraczać dopuszczalną długość zestawu, pod warunkiem zmieszczenia się w standardowym promieniu zwracania. O ile w przypadku ciągników 4×2 pozwala to w praktyce na około 90-centymetrowe wydłużenie nadwozia, to w przypadku pojazdów z dodatkową osią skrętną, wykazujących znacznie poprawioną zwrotność, można pójść jeszcze dalej, przedłużając nadwozie na przykład o półtora metra. I jak widać na dołączonych obrazkach, Volvo VT5 Aero też jakoś udało się dopasować do tych nowych zasad.

Prezentowany pojazd jest tym bardziej ciekawy, że nie został przygotowany na bazie wyjątkowo kosztownej, bardzo mocnej wersji, jak zwykle dzieje się to w przypadku takich projektów. Zamiast tego jego bazą było popularne Volvo FH Aero 500 I-Save, czyli 500-konna wersja z systemem Turbo Compound, skonfigurowana z myślą o jak największych oszczędnościach na paliwie. W połączeniu z normalnej wielkości naczepą, to tylko przypieczętowuje użytkowy charakter pojazdu. Za to kabinę dobrano w największej możliwej konfiguracji, wszak jest to Globetrotter XXL, czyli rzadko spotykana wersja z sypialnią przedłużoną o 25 centymetrów. Szerokość łóżka w środkowej części przekracza tam nawet 1,06 metra.

źródło: www.40ton.net