06.05.2025
Nowe porozumienie koalicyjne w Niemczech, zatwierdzone 30 kwietnia 2025 r., może znacząco upłynąć na kierunek unijnej polityki klimatycznej w obszarze transportu drogowego. IRU (Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego) oceniła dokument jako krok w stronę bardziej pragmatycznego i wspierającego podejścia do dekarbonizacji sektora.
Zabrakło jednak konkretnych działań na rzecz wsparcia paliw alternatywnych, które mogłyby uzupełnić strategię opartą na pojazdach zeroemisyjnych. Porozumienie koalicyjne zakłada odejście od sztywnych regulacji i obowiązkowych zakupów dla właścicieli flot na rzecz wspierania transformacji poprzez inwestycje, rozwój infrastruktury i neutralność technologiczną. Takie podejście – zdaniem IRU – może stać się impulsem do zmiany kursu również w polityce całej Unii Europejskiej.
To silny i pozytywny sygnał z Niemiec w kluczowym momencie dla unijnej polityki klimatycznej i transportowej. Zamiast narzucać obowiązki zakupowe, porozumienie koncentruje się na realnych narzędziach transformacyjnych komentuje Raluca Marian, dyrektor ds. rzecznictwa IRU w UE.
W dokumencie znalazło się kilka kluczowych zapisów istotnych dla sektora TSL:
- priorytetowy przegląd norm emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych,
- kontynuacja zwolnień z opłat drogowych dla ciężarówek zeroemisyjnych po 2026 roku,
- rozbudowa infrastruktury ładowania, zarówno szybkich stacji na trasach, jak i punktów ładowania w bazach transportowych,
- przeznaczenie wpływów z opłat drogowych na wspieranie transformacji sektora,
-uznanie dla rozwiązań niskoemisyjnych, takich jak hybrydy plug-in i pojazdy z range extenderami.
Mimo wielu pozytywnych elementów, IRU zwraca uwagę na brak jednoznacznych działań wspierających paliwa odnawialne lub neutralne emisyjnie. To – jak wskazują eksperci – może uderzyć zwłaszcza w segment przewozów długodystansowych, dla którego wyłącznie pojazdy zeroemisyjne mogą być niewystarczające.
Bez pełnego spektrum technologicznego, obejmującego także czyste paliwa, nie da się przeprowadzić sprawiedliwej i efektywnej transformacji całego sektora transportu drogowego ostrzega Raluca Marian.
IRU podkreśla również, że skuteczna transformacja wymaga dobrze zaprojektowanych mechanizmów wsparcia, które będą dostępne także dla małych i średnich przedsiębiorstw – stanowiących większość firm działających w sektorze TSL. Oznacza to konieczność uproszczenia procedur i zapewnienia przejrzystych zasad udziału w programach pomocowych.
Z punktu widzenia branży transportowej, niemieckie porozumienie może stać się inspiracją dla pozostałych państw członkowskich UE oraz samej Komisji Europejskiej. Szczególnie istotna jest deklaracja przeznaczenia wpływów z opłat drogowych na rozwój infrastruktury i wspieranie dekarbonizacji – to rozwiązanie, które może pomóc w przyspieszeniu zmian bez konieczności sięgania po kontrowersyjne mechanizmy przymusu.
Rząd Niemiec wysłał jasny sygnał: stawia na zachęty i realne wsparcie zamiast sztywnych obowiązków. To kierunek, który powinien zostać uwzględniony przy tworzeniu polityki klimatycznej w całej Unii podsumowuje Raluca Marian z IRU.