12 tys. zł kary za stary tachograf – kontrola w pierwszym dniu z nowymi przepisami

21.08.2025

Wczoraj, 19 sierpnia 2025 roku, upłynął termin obowiązkowej wymiany tachografów w ciężarówkach z roczników 2019-2023. Wielu przewoźników czekało z tą zmianą dosłownie do ostatniej chwili, zakładając, że wraz z końcem okresu przygotowawczego ceny ulegną wyraźnemu zmniejszeniu. Było to zresztą założenie bardzo słuszne, gdyż już na początku bieżącego tygodnia wiele warsztatów obniżyło koszty urządzeń oraz samej wymiany. Niemniej, jeśli ktoś nie zdążył z tym do pierwszego spotkania ze służbami kontrolnymi, już 19 sierpnia mógł spodziewać się dotkliwej kary.

Właśnie 19 sierpnia, a więc w pierwszym dniu obowiązywania nowych wymogów, wielkopolscy inspektorzy zatrzymali łotewskiego Mercedesa Actrosa. Pojazd ten przejeżdżał autostradą A2 w okolicach Konina, wykonywał powrotny przewóz z Niemiec na Łotwę, a w jego podszybiu nadal znajdował się stary tachograf, wyglądający na wersję z lat 2019-2023.

Kontrola potwierdziła, że zamontowane urządzenie nie było inteligentnym tachografem drugiej generacji, znanym też jako „G2V2” lub „Smart Tacho 2”. Tym samym przejazd został uznany za nielegalny i inspektorzy wszczęli postępowania administracyjne. Przewoźnik i osoba zarządzająca w firmie transportem mają się przy tym spodziewać łącznej kary na 12 tys. złotych.

Na koniec przypomnę, że od 19 sierpnia 2025 roku tachografy najnowszego typu muszą znajdować się we wszystkich ciężarówkach o DMC powyżej 3,5 tony, które wykonują transport międzynarodowy w krajach Unii Europejskiej, Norwegii, Wielkiej Brytanii lub Szwajcarii. Urządzenia te zapewniają bardzo rozbudowaną łączność bezprzewodową i mogą przekazać do stojących przy drodze radiowozów nawet 25 parametrów. Wśród nich mogą być też informacje o naruszeniach czasu pracy, nieprzekazywane przez stare urządzenia.

źródło: www.40ton.net