Będzie specustawa w sprawie Drogi Czerwonej w Gdyni. Ważna dla bezpieczeństwa

25.08.2025

Resort infrastruktury pracuje nad specustawą, która ma pozwolić szybciej wybudować Drogę Czerwoną, kluczową inwestycję mającą połączyć port w Gdyni z trójmiejską obwodnicą - przekazał wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec. 

Wiceminister podkreślił, że ze względu na strategiczne znaczenie tego odcinka powinien on zostać objęty specjalnym trybem legislacyjnym.

– Droga Czerwona prowadzi do infrastruktury krytycznej – portu handlowego i wojennego w Gdyni. Po weryfikacji szacowany koszt tej inwestycji wzrósł z 2 mld zł do ok. 4,5 mld zł – poinformował Bukowiec. Wśród korzyści z przyjęcia specustawy Bukowiec wymienił także uproszczenie procesu inwestycyjnego, w tym szybsze uzyskanie decyzji środowiskowej.

Więcej projektów do realizacji

W rozmowie z PAP wiceminister odniósł się również do innych kluczowych projektów infrastrukturalnych realizowanych w ramach rządowych programów budowy dróg krajowych i obwodnic. Jak zaznaczył, resort kontynuuje inwestycje rozpoczęte w poprzednich latach, ale też uruchamia nowe zadania.

Wśród nich wymienił m.in. Beskidzką Drogę Integracyjną (koszt szacowany na 8 mld zł), która ma odciążyć DK52 i poprawić bezpieczeństwo oraz komunikację między Małopolską a Podbeskidziem. – To inwestycja, która może realnie pobudzić rozwój turystyczny i gospodarczy regionu – powiedział Bukowiec.

Innym strategicznym przedsięwzięciem, na które zwrócił uwagę wiceminister, jest Zachodnia Obwodnica Szczecina, określana roboczo jako „Zośka”. Szacowany koszt tej inwestycji to 7 mld zł. W jej ramach powstać ma najdłuższy tunel drogowy w Polsce – 5-kilometrowy odcinek pod Odrą.

– To inwestycja nie tylko poprawiająca komunikację w regionie, ale też bezpieczeństwo. Mamy choćby zakłady chemiczne, dojazd do których prowadzi w tej chwili przez miasto. Ponadto chcemy poprawić komunikację dla wszystkich turystów, którzy jadą nad polskie morze – zauważył wiceminister.

Bukowiec powiedział też, że resort planuje również budowę odcinka domykającego małą obwodnicę Warszawy (tzw. Wschodnią Obwodnicę Warszawy w ciągu S17), uwzględniającego budowę kluczowego tunelu w Wesołej. Przyznał jednocześnie, że projekt obwodnicy w tej okolicy przez lata budził duże kontrowersje społeczne. – Chcemy znaleźć rozwiązanie akceptowalne społecznie, nawet jeśli wiąże się to z większymi kosztami – podkreślił.

Dodał, że Ministerstwo Infrastruktury pracuje też nad koncepcją dużej obwodnicy Warszawy oraz nad budową trzecich dodatkowych pasów na autostradach A2 (Łódź–Warszawa) i A4 (odcinek Balice – Zakopianka).

Bukowiec wskazał, że wyzwaniem dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest również modernizacja najstarszych odcinków autostrad i dróg ekspresowych. – Musimy zabezpieczyć odpowiedni budżet na ten cel i poszukiwać finansowania z różnych źródeł – zaznaczył.

Opłaty poszerzone

Jednym z nich ma być rozszerzenie systemu poboru opłat za przejazd ciężarówek i autokarów po płatnych odcinkach dróg krajowych. Nowe odcinki mają być dodawane do systemu raz w roku jesienią.

Wiceminister poinformował też, że Polska pozyskała z KPO 320 mln zł na dopłaty do wymiany tachografów na nowocześniejsze. – Jeszcze w tym roku pierwsi przewoźnicy otrzymają dofinansowanie – zapowiedział.

Bukowiec przekazał, że w resorcie trwają prace nad kilkunastoma projektami zmian ustawowych. Jednym z nich ma być uszczelnienie systemu kar za przekroczenie prędkości wykrywane przez fotoradary.

Zmiana polegać ma na tym, że to właściciel pojazdu ponosiłby odpowiedzialność za niewskazanie kierującego. – Dziś ok. 40–45 proc. spraw kończy się bez mandatu. Po zmianach ten mechanizm stanie się skuteczniejszy – przekonywał Bukowiec.

źródło: www.gospodarkamorska.pl