01.08.2025
Niektóre publikacje medialne sugerują, jakoby od 1 sierpnia w Polsce wprowadzono nowe, restrykcyjne przepisy dla kierowców ciężarówek. To nieprawda. W rzeczywistości chodzi o coroczny harmonogram wakacyjnych ograniczeń ruchu - dobrze znany w branży transportowej i publikowany z wyprzedzeniem m.in. w serwisie trafficban.com. Wbrew sensacyjnym nagłówkom, żadne nowe prawo nie weszło w życie.
Czytelnicy mogli odnieść wrażenie, że zmienia się coś fundamentalnego, że szykuje się rewolucja w zasadach transportu drogowego. Nic bardziej mylnego.
W Polsce od wielu lat obowiązuje sezonowy zakaz poruszania się pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 12 ton w okresie letnim. To nie żadna nowinka, a stały element przepisów, który pojawia się co roku od końca czerwca do końca sierpnia i obejmuje
- piątki: 18:00 - 22:00
- soboty: 8:00 - 14:00
- niedziele i święta: 8:00 - 22:00
- dodatkowo np. 15 sierpnia: 8:00 - 22:00 oraz dzień poprzedzający święto 18:00 - 22:00.
Warto zwrócić szczególną uwagę na 15 sierpnia, który w Polsce jest dniem ustawowo wolnym od pracy i ma podwójne znaczenie: religijne i państwowe. Tego dnia obowiązuje pełny zakaz ruchu ciężarówek, a ograniczenia zaczynają się już dzień wcześniej, czyli 14 sierpnia od godziny 18:00, i trwają do 22:00. Takie rozwiązanie ma na celu zmniejszenie natężenia ruchu tuż przed okresem świątecznym i umożliwienie bezpieczniejszego przemieszczania się pojazdom osobowym.
To stałe ograniczenia wprowadzane na podstawie corocznego rozporządzenia Ministra Infrastruktury, zgodnie z delegacją zawartą w art. 10 ust. 11 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 2024 poz. 1082 z późn. zm.). Tymczasem niektóre portale informacyjne przedstawiają to, co od lat jest standardem, jako „nowe przepisy od 1 sierpnia”, co wprowadza zamieszanie zwłaszcza wśród osób niezwiązanych na co dzień z branżą.
Aktualne harmonogramy zakazów w Polsce i w całej Europie można znaleźć w serwisie trafficban.com, który regularnie aktualizuje dane w oparciu o akty prawne i oficjalne źródła krajowe.
Niektóre artykuły przypomniały też o zakazie wyprzedzania przez ciężarówki na autostradach i drogach ekspresowych. I tu również warto zachować proporcje ten przepis wszedł w życie 1 lipca 2023 roku, więc również nie jest żadną nowością. Zakaz ten wynika z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 maja 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U. 2023 poz. 1035). Przepis wprowadził m.in. obowiązek stosowania znaku B-26 (zakaz wyprzedzania przez samochody ciężarowe) na wybranych odcinkach autostrad i dróg ekspresowych dwujezdniowych, na których występuje duże natężenie ruchu i ograniczone możliwości bezpiecznego wyprzedzania.
Co ważne❗ Ministerstwo Infrastruktury pracuje obecnie nad modyfikacją przepisów. Z informacji, które otrzymaliśmy od Ministerstwa Infrastruktury wynika, że analizowana jest możliwość wprowadzenia czasowego zwolnienia z zakazu wyprzedzania w godzinach nocnych od 22:00 do 5:00 rano. Taki wyjątek miałby poprawić płynność ruchu, szczególnie w porze, gdy na drogach jest mniej pojazdów, a wyprzedzanie przez ciężarówki nie powoduje dużych utrudnień. Więcej w materiale: Ciężarówki będą mogły wyprzedzać od 23:00 do 5:00? Mamy potwierdzenie z Ministerstwa Infrastruktury.
Wbrew niektórym sensacyjnym publikacjom w internecie, 1 sierpnia 2025 r. nie weszły w życie żadne nowe przepisy dotyczące zakazu ruchu ciężarówek. Wszystkie opisywane regulacje zarówno dotyczące zakazu ruchu, jak i zakazu wyprzedzania obowiązują od dawna i są częścią standardowego porządku prawnego. Nie ma nic złego w przypominaniu o przepisach, ale sposób ich przedstawienia w mediach bywa mylący i niestety może wprowadzać niepotrzebny chaos wśród kierowców, spedytorów i przewoźników, którzy planują transport w oparciu o precyzyjne terminy i obowiązujące prawo.
Jeśli masz wątpliwości co do obowiązujących przepisów, sprawdzaj harmonogramy zakazów w oficjalnych źródłach lub na trafficban.com.
źródło: www.etransport.pl