01.07.2025
Po głośnych badaniach z Niemiec, które potwierdziły skrajne przepełnienie infrastruktury, czas na raport ogólnoeuropejski. Europejska Organizacja Bezpiecznych Parkingów (ESPORG) podliczyła jak bardzo brakuje miejsc parkingowych na naszym kontynencie, a także jak może się to zmienić w ciągu najbliższych kilkunastu lat.
Parkingowi eksperci oszacowali, że obecny niedobór miejsc postojowych dla ciężarówek można oszacować na średnio 390 057 stanowisk. Mówiąc więc bardziej dobitnie, każdego dnia przy europejskich drogach brakuje blisko 400 tys. rajek! Podkreślono też, że problem nabiera coraz szerszego charakteru, w dużym stopniu obejmując nie tylko Niemcy i Beneluks, ale też Francję, Hiszpanię, Włochy oraz pierwsze kraje Europy Środkowo-Wschodniej.
W oparciu o obecne tempo budowy nowych parkingów, a także przewidywane natężenie ruchu ciężarówek, ESPORG przygotowało przewidywania na rok 2040. Według nich w Europie może wówczas brakować około 483 tys. miejsc postojowych dla ciężarówek. Innymi słowy, niedobór parkingów może być o 24 procent większy niż ma to miejsce obecnie.
Organizacja zwróciła jeszcze uwagę, że pogarszanie warunków pracy kierowców to niejedyny problem związany z niedoborem parkingów. Ściśle powiązano to też ze zjawiskiem parkingowych kradzieży, zauważając, że przepełnione place są idealnym miejscem „pracy” dla przestępców. Dlatego też przytoczono statystyki, według których tylko w Niemczech zgłasza się około 26 tys. kradzieży ładunków rocznie, generujących 1,3 miliarda euro bezpośrednich strat oraz dodatkowe 900 milionów euro strat pośrednich, związanych na przykład z kosztów napraw pojazdów lub opóźnień w zakładach produkcyjnych.
Na koniec przypomnę wspomniane badania z Niemiec. W tym przypadku nie skupiano się stricte na niedoborze parkingów, lecz na skali przepełnienia istniejących placów.
źródło: www.40ton.net