Parkingi dla ciężarówek przepełnione o nawet 165% – nowe badanie z Niemiec

11.06.2025

Minęły już trzy lata, od kiedy organizacja ADAC zaprezentowała swój raport na temat przepełnienia miejsc parkingowych dla ciężarówek. Najwyższa więc pora na kolejne tego typu badanie, tym razem przygotowane przez organizację Auto Club Europa (ACE) i skupiające się głównie na wschodniej części Niemiec, w tym także terenach graniczących z Polską.

Badanie przeprowadzono w dniach od 15 kwietnia do 3 czerwca 2025 roku. Przedstawiciele ACE pojawiali się na najpopularniejszych parkingach w dni robocze, dokładnie o godzinie 20:30, by podliczyć ilość zaparkowanych tam ciężarówek i porównać to z ilością oficjalnie wyznaczonych miejsc. W ten sposób można było stwierdzić, jak bardzo przepełnione są parkingowe place.

Łącznie na 31 parkingach naliczono 2168 samochodów ciężarowych. Tymczasem oficjalna pojemność dokładnie tych samych parkingów to 1412 zestawów. To prowadzi nas do ogólnego wniosku, że niemieckie parkingi przepełnione są średnio o 53 procent.

Zauważono też miejsca, w których skala problemu znacznie przewyższała średnią. Najgorzej wypadł parking Oberlausitz Nord przy autostradzie A4, w okolicach Bautzen, gdzie przepełnienie wynosiło 165 procent. Bardzo źle było też na parkingach Nöthnitzgrund Nord oraz Nöthnitzgrund Süd przy autostradzie A17, w okolicach Drezna, z przepełnieniem o 120 oraz 100 procent.

Konieczność parkowania poza wyznaczonymi miejscami nie tylko negatywnie wpływa na komfort życia i pracy kierowców, ale też może stanowić pewne niebezpieczeństwo. Według ACE, bezpośrednie zagrożenia dla innych użytkowników ruchu, związane na przykład z parkowaniem na wjazdach lub wyjazdach, stwierdzono na 21 z 31 parkingów.

Niestety, ACE jest też zdania, że sytuacja może ulec dodatkowemu pogorszeniu. Zacznijmy od tego, że tempo rozbudowywania parkingów absolutnie nie nadąża za potrzebami. Szacuje się, że przy wszystkich niemieckich autostradach brakuje około 19,5 tys. rajek (dane z 2023 roku), podczas gdy w pięcioletnim okresie 2018-2023 zbudowano tylko 3 tys. nowych miejsc. Z takim tempem problem zostałby więc rozwiązany za ponad 30 lat, i to tylko pod warunkiem, że natężenie ruchu nie uległoby żadnemu zwiększeniu. Ponadto ACE z obawami patrzy na wielki niemiecki program budowy ładowarek dla elektrycznych ciężarówek. Chodzi tutaj o fakt, że uzyskanie dwóch miejsc do ładowania elektryków wymaga wyeliminowania trzech miejsc na zwykłe, nocne pauzy.

źródło: www.40ton.net