21.08.2025
Czeska Inspekcja Transportu Drogowego (INSID), która rozpoczęłą działalność 1 lipca 2025 roku, podsumowała pierwszy miesiąc pracy, W tym czasie inspektorzy przeprowadzili 1397 kontroli ciężarówek i autobusów, z czego w 416 przypadkach - czyli w prawie co trzecim pojeździe - stwierdzono naruszenie przepisów.
Wystawiono 281 mandatów na łączną kwotę 487 tys. CZK oraz nałożono 148 kaucji o wartości ponad 4,1 mln CZK. Najczęściej odnotowywanym problemem były naruszenia związane z czasem pracy kierowców. Inspektorzy wykrywali przypadki przekraczania maksymalnego dozwolonego czasu jazdy, skracania wymaganych przerw i odpoczynków dobowych oraz tygodniowych. Zdarzały się sytuacje, w których kierowcy prowadzili pojazd przez ponad 7 godzin bez żadnego postoju. Według INSID to jedne z najpoważniejszych przewinień, ponieważ zmęczeni kierowcy prowadzący ciężarówki stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu. Sankcje w takich przypadkach nakładane są nie tylko na kierowców, ale także na przewoźników, którzy odpowiadają za przestrzeganie reżimu pracy.
Nowoczesne technologie znacząco wspierają inspektorów w codziennej pracy. System DSRC pozwala na zdalny odczyt danych z inteligentnych tachografów w poruszających się pojazdach, co umożliwia szybkie wychwycenie nieprawidłowości, takich jak jazda bez karty kierowcy. Inspektorzy mają także dostęp do danych z okresu 56 dni, dzięki czemu mogą łatwo ocenić, czy kierowca sporadycznie popełnił błąd, czy też notorycznie łamie przepisy. W lipcu wykryto przypadek kierowcy, który naruszał czas jazdy lub odpoczynku niemal codziennie – 54 razy w ciągu 56 monitorowanych dni.
Oprócz problemów związanych z czasem pracy ujawniano także inne poważne naruszenia, w tym manipulacje tachografami, ingerencje w systemy ograniczające emisję spalin, przeciążenia pojazdów, brak wymaganych dokumentów czy nieprzestrzeganie zasad przewozu towarów niebezpiecznych. W przypadku rażących naruszeń stosowano środki skrajne – od zatrzymania tablic rejestracyjnych i unieruchomienia pojazdu po odstawienie go na parking na 48 godzin.
Z analizy wyników kontroli wynika, że więcej problemów dotyczyło pojazdów zagranicznych niż czeskich. Spośród 1397 skontrolowanych pojazdów, 733 miały rejestracje zagraniczne (52,5%), a najwięcej naruszeń stwierdzono wśród przewoźników z Polski, Słowacji i Rumunii. INSID prowadził działania nie tylko na autostradach, gdzie przeprowadzono 422 kontrole, ale także na drogach I i II klasy oraz lokalnych. Właśnie na drogach lokalnych odnotowano najwyższy odsetek naruszeń – ponad 40%.
źródło: www.etransport.pl