Rynek ciężarówek: boom na Litwie, elektryczna Holandia i trwający kryzys

01.08.2025

Organizacja producentów pojazdów ACEA podsumowała minione pół roku na unijnym rynku ciężarówek. Powstały w ten sposób raport przyniósł kolejne złe wieści, przypominając o trwającym w branży kryzysie.

Od 1 stycznia do 30 czerwca 2025 roku w krajach Unii Europejskiej zarejestrowano 155 367 nowych ciężarówek o DMC powyżej 3,5 tony. To wynik o 15,4 procenta niższy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W największym stopniu spadek dotknął ciężarówek ze średniej klasy tonażowej, o DMC między 3,5 a 16 ton. W ich przypadku liczba rejestracji skurczyła się o 20 procent. Niemniej w przypadku ciężkiej klasy, powyżej 16 ton, spadek również był bardzo duży, wynosząc 14,5 procenta.

Organizacja ACEA zwróciła uwagę, że spadki nie oszczędziły żadnego z największych rynków. W Holandii popyt na nowe ciężarówki spadł o 30,2 procenta, w Niemczech o 27,5 procenta, we Francji o 18,8 procenta, w Hiszpanii o 13,6 procenta, a we Włoszech o 13,3 procenta. W Polsce liczba rejestracji zmniejszyła się o 3,3 procenta, a wszystko to tłumaczone jest trudną sytuacją w unijnej gospodarce, negatywnie wpływającą na rynek usług transportowych.

Oczywiście w rankingu pojawiły się też „zielone wyspy”, czyli kraje, w których nie doszło do spadku. Rekordowe statystyki, a przy okazji też bardzo złe wiadomości dla naszych przewoźników, dotarły z Litwy, gdzie liczba rejestracji nowych ciężarówek wzrosła o 113 procent. W ciągu pół roku zarejestrowano tam 6668 nowych pojazdów, podczas gdy przed rokiem było to 3121 sztuk. Wyróżniła się również Dania, gdzie odnotowano 10,1 procenta wzrostu rejestracji.

Wraz z półrocznym raportem organizacja ACEA przedstawiła też sytuację na rynku ciężarówek elektrycznych. Ich udział w rynku wyniósł w pierwszym półroczu 2025 roku 3,6 procenta, podczas gdy w pierwszym półroczu roku ubiegłego było to 2,1 procenta. Mowa więc o niewielkim wzroście, choć ACEA podkreśla, że to głównie efekt zakupów z Holandii. Tam popyt na elektryki zwiększył się w ciągu roku o ponad 186 procent, z 340 do 978 egzemplarzy. Dostawy do holenderskich klientów stanowiły aż jedną piątą całego unijnego popytu. Blado wypada na tle unijnych wymagań, według których do 2030 roku nawet połowę europejskiego rynku ciężarówek mają stanowić pojazdy bezemisyjne.

źródło: www.40ton.net