10 tys. zł za stary tachograf na trasie do Szwajcarii – to również nie jest „kraj trzeci”

25.09.2025

Jak wiadomo Szwajcaria nie należy ani do Unii Europejskiej, ani nawet do Europejskiego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, natomiast obowiązkowa wymiana tachografów nie objęła transportów do i z „krajów trzecich”. Wszystko to nie zmienia jednak faktu, że wykonując przewóz na trasie do Szwajcarii jak najbardziej trzeba nowy tachograf posiadać, pod groźbą wysokich, finansowych kar. Przekonał się o tym właśnie litewski przewoźnik, zatrzymany przez WITD Łódź.

Unijne wymagania dotyczące tachografów obejmują nie tylko kraje Unii Europejskiej, ale też trzy państwa powiązane z Brukselą różnego rodzaju umowami. Mowa tutaj o Wielkiej Brytanii, Norwegii oraz właśnie Szwajcarii. Dlatego też obowiązkowe wymiany urządzeń, wprowadzone w ostatnich miesiącach, jak najbardziej objęły transport międzynarodowy w kierunku brytyjskim norweskim oraz szwajcarskim. Tak samo będzie to wyglądało z przyszłoroczną zmianą, nakazującą montaż tachografów w samochodach o DMC między 2,5 a 3,5 tony, używanych do zarobkowego, międzynarodowego transportu towarów.

Wspomniany, wczorajszy komunikat WITD Łódź, dotyczył Volva FH z naczepą chłodniczą, które wykonywało przewóz z Litwy do Szwajcarii. Pojazd ten nadal miał na pokładzie inteligentny tachograf pierwszej generacji, jakie montowano w okresie 2019-2023. I choć urządzenia tego typu spełniały wiele z obecnych wymogów, na czele ze zdalną łącznością, również i one zostały objęte obowiązkiem wymiany na najnowsza, drugą generację. Czas na tę wymianę upływał 19 sierpnia bieżącego roku.

W związku z niespełnieniem powyższego wymogu, ITD wszczęło wobec litewskiego przewoźnika postępowanie administracyjne. Standardowa kara za omawiane wykroczenie może wynosić aż 10 tys. złotych.

Na koniec podkreślę, że na kierunkach innych niż kraje Unii Europejskiej, Wielka Brytania, Norwegia oraz Szwajcaria, stare tachografy pozostają jak najbardziej legalne. Mogą to być przykład przewozy, które zaczynają się lub kończą w Turcji, Serbii, czy też na Ukrainie. Ponadto ze starych tachografów nadal można korzystać w ramach transportu krajowego.

Oryginalna treść komunikat WITD Łódź:

We wtorek 23 września inspektorzy WITD w Łodzi, na drodze ekspresowej S8 w oklicach Rzgowa, zatrzymali zespół pojazdów należący do litewskiego przewoźnika , którym wykonywano międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy z Litwy do Szwajcarii. W trakcie kontroli stwierdzono, że ciągnik samochodowy wyposażony był w tachograf inteligentny pierwszej generacji (G2V1), czyli niezgodny z obowiązującymi przepisami. Z dniem 19.08.2025 r. urządzenia tego typu, w pojazdach poruszających się na trasach międzynarodowych, powinny zostać wymienione na tachografy inteligentne drugiej generacji (G2V2).

W związku z powyższym wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne, które może skutkować nałożeniem kary w wysokości 10.000 zł.

źródło: www.40ton.net