3 miliony busów wkrótce otrzymają tachografy – będzie wielki program szkoleń

10.09.2025

Lekki transport międzynarodowy, wykonywany samochodami na prawo jazdy kategorii B, czeka prawdziwa rewolucja. Już za dziesięć miesięcy, dokładnie 1 lipca 2026 roku, przewozy tego typu zaczną podlegać pod elektroniczną rejestrację czasu jazdy i odpoczynków, opartą na inteligentnych tachografach drugiej generacji.

Jak wylicza międzynarodowa organizacja przewoźników IRU, w skali całej Europy mowa o branży złożonej z nawet 3 milionów pojazdów. Jednocześnie jest to też branża, w której większość pracowników posiada tylko prawo jazdy kategorii B i nie ma żadnego zawodowego doświadczenia z obsługą tachografów. Dlatego eksperci przewidują, że początkowa faza obowiązywania nowych przepisów może obfitować w problemy wynikające z braku odpowiedniego przygotowania.

Chcąc uniknąć tego typu problemów, już teraz mówi się o akcjach przygotowawczych. Wspomniane IRU, a także Komisja Europejska, Europejska Inspekcja Pracy oraz Europejski Trybunał Obrachunkowy, zapowiedziały w ubiegłym tygodniu cały program szkoleniowy dla lekkich przewoźników, mający mieć formę internetowych seminariów. Wydarzenia te mają być organizowane w całej Unii Europejskiej, za pośrednictwem krajowych organów i stowarzyszeń. Można się więc spodziewać, że nie zabraknie ich także w Polsce.

Oczywiście pozostaje pytanie, czy w obliczu wprowadzenia tachografów, a więc też ograniczenia wymiaru pracy kierowców, na rynku utrzyma się odpowiedni popyt na lekki transport międzynarodowy. Tutaj wiele może zależeć od tego, czy busy utrzymają odpowiednią przewagę czasową i kosztową nad cięższą konkurencją. Bardzo możliwe, że kluczową rolę odegra przy tym brak ograniczników prędkości, wszak te nadal będą obowiązywały dopiero powyżej 3,5 tony. Innymi słowy, po 1 lipca 2026 roku busy mogą zacząć jeździć szybciej, a jednocześnie trafiać na drogi w mniejszych, bardziej aerodynamicznych konfiguracjach, lepiej pasujących do trzycyfrowych prędkości. To natomiast oznaczałoby nic innego, jak powrót do korzeni lekkiego, ekspresowego transportu.

Dla wyjaśnienia dodam, że obowiązek montażu tachografów obejmie samochody o DMC między 2,5 a 3,5 tony, które będą wykonywały zarobkowy transport międzynarodowy po Unii Europejskiej, Norwegii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Ma to objąć równo pojazdy nowe, jak i te już używane. Przewozy na potrzeby własne będą z tego wymogu całkowicie zwolnione, podobnie jak użytek prywatny.

źródło: www.40ton.net