Ciężarówki powyżej 20 ton z zakazem wjazdu na część dróg na Węgrzech

27.11.2025

Węgierskie organizacje transportowe alarmują o eskalacji problemu związanego z wprowadzeniem lokalnych ograniczeń dla ciężarówek powyżej 20 ton, bez konsultacji z branżą. Jak informuje Stowarzyszenie Węgierskich Przewoźników Drogowych (MKFE), przewoźnicy zotali zaskoczenie pojawieniem się 15 lostopada 2025 r. znaku zakazu ruchu pojazdów na drodze krajowej 3501 pomiędzy Polgar a Hajdunanas.

MKFE poinformowało o tej sytuacji w liście skierowanym do Sekretarza Stanu ds. Transportu, podkreślając, że to kolejny przypadek wprowadzenia restrykcji bez dialogu. W poprzednich tygodniach podobne działania miały miejsce w rejonie Győr na drogach 81 i 82 oraz w północnych Węgrzech w okolicach Tokaj i Tállya na drodze krajowej 39. Organizacja wskazuje, że takie rozwiązania mogą być uzasadnione wyłącznie względem tranzytu, w którym pojazdy przekraczające Węgry powinny zgodnie z przepisami korzystać głównie z autostrad. Jednak wprowadzenie limitów masy na głównych drogach ma katastrofalne skutki dla transportu krajowego, który obsługuje lokalne dostawy i zaopatrzenie regionów.

MKFE szacuje, że nowe ograniczenia mogą generować dodatkowe koszty na poziomie nawet kilku milionów forintów rocznie na jeden pojazd. Wymuszają one długie objazdy, wydłużają czas przejazdu, obniżają efektywność pracy i pogarszają warunki pracy kierowców. W liście podkreślono również, że drogi objęte restrykcjami są częścią krajowej sieci drogowej, zaprojektowanej do ruchu ciężkiego, więc decyzja o ich zamknięciu dla transportu została uznana za bezzasadną. Co więcej, branża zwraca uwagę, że objazdy prowadzą przez drogi o niższej jakości i wyższym ryzyku wypadków, a przewoźnicy narażeni są na mandaty i sankcje policyjne w przypadku naruszeń lokalnych oznakowań, często sprzecznych z krajowymi przepisami ruchu drogowego. MKFE ostrzega, że działania te mogą jeszcze bardziej pogłębić niedobór kierowców zawodowych, gdyż utrudniają realizację transportów oraz uniemożliwiają zachowanie przepisów dotyczących czasu jazdy i odpoczynku.

MKFE i NiT Hungary wzywają do natychmiastowego wycofania wprowadzonych ograniczeń i podkreślają konieczność konsultacji branżowych przed wdrażaniem jakichkolwiek działań wpływających na sektor transportu drogowego.

źródło: www.etransport.pl