Niemcy: długie ciężarówki zostają na drogach do 2033 r.

06.11.2025

Długie ciężarówki typu 1 (Lang-Lkw) pozostaną na niemieckich drogach także po 2026 roku. Federalne Ministerstwo Transportu Potwierdziło plany wydłużenia czasowego dopuszczenia yuch pojazdów o kolejne siedem lat, co oznacza możliwość eksploatacji przynajmniej do 2033r. 

Decyzja została ogłoszona po spotkaniu ministra transportu Patricka Schniedera z bawarskim ministrem gospodarki i energii Hubertem Aiwangerem, który od miesięcy zabiegał o utrzymanie długich zestawów w ruchu.

- Nasze działania przyniosły efekty. To dobra wiadomość dla bawarskiej branży transportowej. Lang-Lkw przewożą więcej towarów w jednym kursie, co oznacza niższe koszty, mniejsze emisje i odciążenie dróg skomentował Aiwanger.

Długie ciężarówki typu 1, dopuszczone na wybranych trasach od kilku lat, mogą przewozić nawet o kilkanaście procent więcej towaru w jednym przejeździe, bez zwiększania masy całkowitej dopuszczonej do ruchu. To przekłada się na:
- mniej kursów i mniejsze natężenie ruchu,
- redukcję emisji CO₂,
- niższe koszty paliwa i pracy kierowców,
- bardziej efektywne wykorzystanie infrastruktury.

Według niemieckiego sektora TSL, ich logistyczne znaczenie będzie rosło, zwłaszcza wobec rosnących kosztów transportu i presji klimatycznej. Federalne Ministerstwo Transportu zapowiedziało również poparcie dla aktualizacji przepisów dotyczących konstrukcji ciężarówek, w tym:
- uwzględnienia dłuższych kabin wodorowych pojazdów w StVZO,
- dostosowania wymogów do nowej generacji ekologicznych zestawów.
Zmiany mają pomóc producentom w rozwijaniu flot zeroemisyjnych bez ograniczania ich ergonomii i bezpieczeństwa.

źródło: www.etransport.pl