14.11.2025
Rejestracje w całej grupie nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów, w ostatnim miesiącu osiągnęły łącznie 7652 szt. i były większe niż przed rokiem o 6,5%.
Rynek rośnie od grudnia 2024 roku. Wcześniej, po bardzo dobrym roku 2021, obserwowaliśmy niemal nieprzerwane spadki. Na pozytywny wynik ogólny wpłynęły obie grupy składowe: naczepy i przyczepy.
Grupa przyczep odnotowała wzrost o 2,2% r/r i uzyskała wynik na poziomie 6001 szt. W porównaniu z wrześniem br. rejestracje w grupie były porównywalne (+18 szt.). W tej grupie wyróżniamy:
- 4057 przyczep lekkich (-0,1% r/r), które zachowały status quo po wzrostach od czerwca 2024 roku.
- 1363 przyczep ciężarowych (+11,3% r/r). Ta grupa wzrasta od marca po spadkach w całym 2024 r. oraz w styczniu i lutym br.
- 412 przyczep ciężarowych rolniczych (+8,4%), które powróciły do wzrostów trwających od listopada 2024 roku, po jednorazowym spadku we wrześniu br. 169 przyczep specjalnych (-17,6%), które spadły po wzrostach od lutego br.
Rynek naczep, które stanowią drugą zasadniczą siłę w zagregowanej grupie, wzrósł o 26%. Tym samym jest to czwarty kolejny miesiąc wzrostu. W październiku zarejestrowano 1651 szt.
Od początku 2025 roku zarejestrowano łącznie 78 758 przyczep i naczep wszystkich rodzajów i jest to wynik wyższy o 10% niż rok wcześniej (+7159 szt.). Rejestracje przyczep zwiększyły się o 10% do poziomu 63 768 szt. (+5787 szt.). Wśród naczep rezultat był wyższy niż w tym samym okresie 2024 r.
(+10,1%) i osiągnął poziom 14 990 szt. (+1372 szt.).
W tej podgrupie rejestracje osiągnęły wynik 1927 szt. po wzroście o 29,2% r/r. Jest to kontynuacja trendu wzrostowego trwającego od lutego (z jednorazowym spadkiem w czerwcu).Tak wysoki poziom wzrostu jest efektem niskiej bazy, w październiku 2024 zarejestrowano jednie 1492 sztuki. Samych naczep w ostatnim miesiącu przybyło 1648 szt. tj. więcej o 27% r/r. a przyczep 279 szt. tj. więcej o 43,8% niż rok wcześniej.
Popyt na te pojazdy rozwija się w dużej części w wyniku wcześniejszych rejestracji ciągników samochodowych, które po dobrym 2022 r. (+5,2%), nieznacznie zmniejszyły się w roku 2023 (-1,9%) oraz zanotowały znaczny spadek w 2024 (-25,2%). Od początku 2025 roku rejestracje ciągników wzrosły o 9,3%.
Nowe przyczepy i naczepy o DMC>3,5t – narastająco 2025
Liczba rejestracji od początku roku wyniosła 17 100 szt. Jest to o 1749 sztuk więcej niż rok wcześniej (+11,4%). W tej liczbie było 14 959 naczep (+10,1% r/r) oraz 2141 przyczep (+21,5%).
Ranking marek naczepowych w okresie od stycznia do października 2025 r.
1. Schmitz Cargobull – 4691 szt. (+43% r/r) – dominuje z 27% udziałem w rynku
2. Wielton – 2506 szt. (+29%)
3. Krone – 2471 szt. (+30%)
4. Koegel – 1751 szt. (+13%)
5. Wecon – 676 szt. (+16%)
W tym czasie z rejestracją czasową pozostało w rejestrach na koniec miesiąca 2698 przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t, czyli mniej o 1383 sztuk niż rok wcześniej. Wśród nich na czele pozostał WIELTON – 1712 szt., następnie VIBERTI 178 szt., SCHMITZ CARGOBULL 159 szt.
W ogólnym rankingu według podrodzaju od początku 2025 r., największą grupę stanowiły niezmiennie platformy i zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe – zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych). Przybyło ich razem 8002 sztuk, czyli 22,5% więcej niż rok wcześniej. Ich udział to 47% wobec 43% w 2024 r.
Najwięcej rejestracji przypadło marce KOEGEL (1664 szt.), następnie SCHMITZ CARGOBULL (1608 szt.), WIELTON (1600 szt.) i KRONE (1 547 szt.). Wszystkie marki odnotował wzrosty: KOEGEL (11%), SCHMITZ CARGOBULL (+39%) WIELTON (+37%) i KRONE (+39%).
Na drugim miejscu w rankingu były furgony, których przybyło 4258 szt. (+43%). Zajmują 25% rynku wobec 19% rok wcześniej. Wyróżniono wśród nich 1853 izoterm (+40%), 1202 chłodni (+59%) oraz 1187 furgonów uniwersalnych (+35%). Najwięcej chłodni w całym roku zarejestrowały marki: SCHMITZ CARGOBULL (927 szt.), KRONE (202 szt.). Wśród izoterm dominuje SCHMITZ CARGOBULL (1614 szt.) za nim KRONE (184 szt.).
Na trzecim miejscu wg. podrodzaju były wywrotki, których przybyło 1866 szt. (-40%). Zajmują one 11% rynku, o 9,2 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej. Pierwsze miejsce ma WIELTON (288 szt.; -11%), drugi SCHMITZ CARGOBULL (249 szt.; -29%), a trzeci jest KEMPF (185 szt.; -53%), następnie BODEX
(168 szt.; -52%).
W grupie naczep o DMC pow. 3,5t (14 959 szt.; +10,1%; 87% udz. w rynku PiN pow. 3,5t) najwięcej zarejestrowano w tym czasie platform/zabudów skrzyniowych (6942 sztuk; +25%). Kolejne były furgony 4 231 (+44%), na które złożyło się: 1848 izoterm (+40%), 1 191 chłodni (+60%) i 1176 furgonów uniwersalnych (+36%). Wywrotki z liczbą 1851 rejestracji (-40%) były trzecią siłą.
W grupie przyczep (2141 szt.; +21,5%) oprócz zabudów skrzyniowych (1060 szt.; +9%), które miały tu 50% udział, o 6,8 pkt. proc. niższy niż rok wcześniej, popularne były też nadwozia wymienne 279 szt. (13% udz.) oraz przyczepy kłonicowe 74 szt. (3% udz.).
W rankingu marek wśród naczep pow. 3,5t po październiku 2025 roku pierwsze miejsce zajmuje SCHMITZ CARGOBULL (4684 szt.), drugi jest KRONE (2464 szt.), a trzeci WIELTON (2062 szt.).
Wśród przyczep powyżej 3,5t, na pierwszym miejscu podobnie jak przed rokiem jest WECON (675 szt.), drugi WIELTON (444 szt.). Trzecie miejsce należy do marki LORH (151 szt.).
źródło: www.4trucks.pl