Zmiany w prawie celnym w przyszłym roku. Firmy przewożące te towary muszą się przygotować.

25.11.2025

Z początkiem przyszłego roku firmy zajmujące się handlem i transportem odzieży oraz obuwia znajdą się w zupełnie nowych realiach prawnych. Rozszerzenie obowiązku raportowania w systemie SENT obejmie tysiące przedsiębiorstw, dla których dotąd był to obszar nieznany. Co dokładnie zmieni się od 17 marca 2026 i jak przygotować firmę, by uniknąć kar oraz problemów podczas kontroli?

Handel odzieżą i obuwiem czeka poważna zmiana. Od 17 marca 2026 r. na mocy rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki każdy transport tych towarów będzie musiał być zgłoszony do systemu SENT. Firmy, które tego nie zrobią, mogą spodziewać się wysokich kar i problemów z kontrolami skarbowymi. „Przedsiębiorstwa mają cztery miesiące na dostosowanie systemów”.

Od 17 marca 2026 firmy transportujące lub handlujące tekstyliami i obuwiem będą musiały raportować swoje przesyłki w systemie SENT (System Elektronicznego Nadzoru Transportu). Mechanizm ten ma pomóc w wykrywaniu nieprawidłowości podatkowych.

– To znacząca zmiana dla całej branży. Wiele przedsiębiorstw nie ma jeszcze doświadczenia z systemem SENT, a zostało niewiele czasu na przygotowanie – mówi Joanna Porath.

Jakie przesyłki trzeba będzie zgłaszać do SENT?

Obowiązek raportowania w systemie SENT pojawi się przy przewozie:

  • wyrobów dzianinowych kategorii 61 według nomenklatury celnej – gdy paczka waży więcej niż dziesięć kilogramów
  • pozostałych tekstyliów z kategorii 62 – przy identycznym limicie wagowym
  • używanej garderoby oznaczonej kodem 6309 00 00 – także po przekroczeniu 10 kg
  • butów z grupy 64 – jeśli transport obejmuje ponad dwadzieścia pojedynczych egzemplarzy.

Wymóg zgłoszenia dotyczy również transportów mieszanych, łączących produkty z co najmniej dwóch różnych wymienionych grup, o ile ich sumaryczna waga sięgnie progu dziesięciu kilogramów.

Kiedy można pominąć zgłoszenie SENT?

Nie wszystkie firmy będą zobowiązane do składania zgłoszeń w systemie SENT. Regulacje przewidują zwolnienia dla transportów krajowych, chyba że dotyczą one towarów sprowadzonych spoza UE i przekazywanych dalej do innych państw członkowskich albo gdy przedsiębiorca nie dysponuje fakturą VAT dokumentującą operację.

– Szczególnie uprzywilejowani są przedsiębiorcy z certyfikatem AEO oraz ci, którzy zawarli porozumienia o partnerstwie z administracją skarbową. Oni zostają całkowicie zwolnieni z obowiązku zgłaszania w SENT – tłumaczy Joanna Porath.

Jak przygotować firmę do obsługi SENT

Eksperci radzą podjąć następujące działania:

  • utworzyć konto w Portalu Usług Elektronicznych Służby Celno-Skarbowej (PUESC), zaznaczając obszar działalności „monitorowanie przewozu”
  • wyznaczyć reprezentanta z uprawnieniami „SENT – przesyłanie, aktualizacja i uzupełnianie zgłoszeń”
  • sprawdzić, czy firma posiada numer EORI wymagany w kontaktach z administracją celno-skarbową

– Im wcześniej firma rozpocznie procedury rejestracyjne w PUESC, tym lepiej. Formalności mogą się przeciągać, a po marcowej dacie granicznej każde opóźnienie w zgłoszeniu SENT może skończyć się mandatami lub zablokowaniem transportu – przestrzega prezeska AC Porath.

źródło: www.truckfocus.pl